Blogs

Regelmatig plaatsen wij hieronder een blog of een nieuwtje over gezondheid, financiƫle zaken en een verbeterde leefstijl. Scroll naar beneden voor een overzicht van onze blogs en klik op de titel om het blog te openen. Voor vragen of reacties mag je ons altijd mailen op welkom@gezondvoorweinig.nl.

Het verhaal van Cindy.. Kleine stappen, grote successen

Wie is Cindy?

Cindy is een alleengaande vrouw van 31. Ze komt bij ons de training “Gezond voor weinig” volgen. Ze heeft na haar opleiding een paar jaar gewerkt, maar is uitgevallen met diverse klachten. Inmiddels heeft ze de grootste dip gehad, maar ze kan niet terugkeren bij haar oude werkgever. Deze heeft geen passend werk voor haar. Daarom krijgt ze hulp bij het zoeken naar werk bij een andere werkgever.

Aan de buitenkant lijkt het goed te gaan...

Simon, haar re-integratie specialist merkt echter, dat er sinds de ziekmelding en nu nogal wat gebeurd is, in het leven van Cindy:

  • Cindy is een heel stuk dagritme kwijt geraakt, doordat ze niet meer werkt.
  • Haar inkomen is na het eerste ziektejaar gedaald naar 70%.
  • Door haar beperkingen komt ze niet meer zoveel meer buiten de deur. En er zijn mensen weggebleven, die ze juist zo hard nodig had. Hierdoor heeft haar zelfvertrouwen een knauw gekregen.
  • Cindy dreigt soms in een slachtofferrol te komen; er is haar veel overkomen en ze ervaart weinig regie over haar eigen leven.

Voordat Cindy klaar is om te solliciteren, is er nog veel werk aan de winkel. Ze stelt zich erg reactief in plaats van pro-actief op en zal op werkgevers niet energiek en opgeruimd over komen.

Aan de slag!

Simon heeft besloten om Cindy aan te melden voor “Gezond voor weinig”. Tijdens de eerste bijeenkomst stelt Cindy zich nogal gereserveerd op. Maar toch kan ze aan het einde van de bijeenkomst aangeven wat ze graag zou willen leren. Ze wil weer graag een gezonde manier van bewegen aanleren, maar heeft door de inkomensdaling geen geld voor bijvoorbeeld een sportschool. En ze wil graag ontdekken wat voor haar gezonde porties eten zijn, die binnen haar budget passen.

Kleine stappen, grote successen

Tijdens de tweede bijeenkomst, zien we Cindy al even een praatje maken met de cursist die naast haar zit. Ze blijken bij elkaar aan de buurt te wonen. Bij de terugblik op de eerste les, vertelt ze dat ze – naar aanleiding van wat ze geleerd heeft in de eerste les – met een andere blik door de supermarkt heeft gelopen. En ze heeft in haar voorraadkast gekeken om te kijken welke producten verborgen suikers bevatten. Ze vraagt of we met haar willen meedenken naar gezonde alternatieven.

Zo tijdens de cursus zien we haar steeds meer aan de slag gaan, met wat we haar aanreiken. Ze probeert verschillende dingen uit en merkt het effect ervan op haar lichaam.

Ze pakt vaker de fiets, ze ontbijt gezonder en heeft daardoor minder behoefte aan tussendoortjes. Ze besluit meer water en thee te gaan drinken en denkt bewuster na over haar weekmenu. Hierdoor voelt ze zich fitter. Maar ook mentaal gaat het haar beter af. Ze besteedt minder geld aan ongezonde, dure voedingsmiddelen. En kiest vaker voor pure voeding, ook als tussendoortje.

Wat doet Cindy nu anders?

Tijdens de terugkomles kijken we terug naar wat de cursisten geleerd hebben. En we kijken specifiek naar het veranderde gedrag: dus wat zijn ze echt anders gaan doen dan voorheen?

Cindy geeft bij ons aan:

  • "Ik eet nu havermout in plaats van ontbijtkoek als ontbijt en merk een enorme verandering (minder pijn en meer energie)."
  • "Ik let op de prijs én op de kiloprijs van voedingsmiddelen."
  • "Ik bewaar nu restjes eten voor de volgende dag en maak hiermee een soepje of een omelet voor de lunch."
  • "En wat is het effect op de re-integratie?"

Simon merkt de verandering bij Cindy ook op. Ze oogt energieker. En de kleine stappen en de grote successen die ze bij “Gezond voor weinig” geboekt heeft, hebben haar weer meer zelfvertrouwen gegeven. Het lukt nu beter om na te denken over haar toekomst en binnenkort heeft ze haar eerste sollicitatiegesprek.